IMG_6773-crop.jpg

NIEUWS EUROSPOOR2018


köff.JPG

Eurospoor2018, zondag laatste dag, volgende beurs over twee jaar


Morgen - zondag 11 november - is de laatste mogelijkheid om Eurospoor2018 te bekijken. Er heerst een opperbeste stemming, de ruime paden maken het relaxt, er staan voldoende banken langs de routes en de ruimtelijke opstelling maakt dat u alles goed kunt bekijken.

 

Er zijn enorm grote banen, maar ook de kleinere zijn niet vergeten. Leest u op de fora de commentaren maar, dan kunt u zien dat deze editie zeer goed gewaardeerd wordt. Het is de moeite waard om te gaan, zeker in de wetenschap dat het volgende Eurospoor pas over twee jaar plaatsvindt.

 

Morgen - zondag 11 november - dus de laatste kans. Oh ja, en neem gerust uw kinderen mee, er is genoeg voor hen te doen; van zelf bedienen tot en met meerijden in de grote kindertrein. Zijn ze nog geen 12? Dan kunnen ze met een onlineticket gratis naar binnen.

 

Prettige avond en misschien tot straks.

EUROSPOOR, 9 t/m 11 nov 2018

EUROSPOOR 2018 - Compilatievideo from FP Video on Vimeo.

 

 


Nog enkele uren tot Eurospoor2018!

 

 

Beste Eurospoor liefhebber,


Eurospoor komt er aan! Binnen een paar uur zal een van de grootste modelspoorevenementen haar deuren openen in de Jaarbeurs te Utrecht (9, 10 en 11 november). U bent weer van harte welkom bij deze 26e editie. Met meer dan 60 modelbanen belooft het een fantastische show te worden.

 

De gedrukte plattegrond kunt u op het evenement overigens gratis meenemen. Wat u daar ook gratis vindt zijn de nieuwe posterkalender 2019/2020 met foto's van modelspoor en natuurlijk pakt u gratis ons tijdschrift Eurospoor Express Magazine.

 

De gehele routing naar de hallen van Eurospoor is overigens gelijkvloers. De beurs is rolstoelvriendelijk. U hoeft geen trappen te bestijgen of met liften te gaan en de paden zijn breed zodat er geen gedrang ontstaat en u overal goed bij kunt. Er staan banken langs de paden. Kortom, alle ingrediënten zijn aanwezig voor een gezellige dag vermaak met modelspoor.

 

U kunt uw toegangskaartje voor Eurospoor ook online bestellen. Informatie rondom de openingstijden en toegangsprijzen vindt u hier. Let ook op de tarieven voor de zondag. Kinderen t/m 11 jaar hebben met onlinekaart gratis entree. U zult verrast staan hoe leuk ze het vinden!

 

Wij wensen u veel plezier op Eurospoor2018!

 

9 t/m 11 november – Jaarbeurs Utrecht

 

 

EUROSPOOR

Leo en Chitra Hendriksen

 info@eurospoor.nl

 

 


Joep-2.jpg

Joep's NS Schaalmodellen van Lego op Eurospoor2018

 

 

Joep's NS Schaalmodellen van Lego op Eurospoor2018

Al op jonge leeftijd was Joep Klazen bijna dagelijks na schooltijd te vinden op de locomotievenwerkplaats in Tilburg. Joep is een echte treinfanaat en begon al vroeg met het fotograferen ("spotten") van zijn geliefde locomotieven door heel Nederland. Vaak was hij te vinden op Den Haag centraal station om naar het omlopen van de locs te kijken. (Omlopen is het omrijden van de loc van de voorzijde van de trein naar de achterzijde).

 

Een andere grote hobby van Joep is het bouwen met Legosteentjes. En zodoende kwam hij op het idee om deze twee hobbies te combineren en in Lego zijn geliefde modellen na te bouwen. Het begint allemaal om met steentjes een neus of complete kop te ontwerpen en van daaruit het achtergedeelte te bouwen. Wat het daarbij nog lastig maakt is dat sommige onderdelen niet of nauwelijks zijn gemaakt in een bepaalde kleur.

 

Er bestaan geen onderdelenlijsten of bouwtekeningen voor deze locs dus de locs moeten uit het hoofd nagebouwd worden van foto's. Dat Joep een ware legokunstenaar is bewijzen de bijgaande foto's en hij nodigt iedereen uit om dat op Eurospoor te komen bekijken.

 

Wie nog meer info wenst kijkt op het Beneluxspoorforum.

 

 

 


Eurospoor2018, nog minder dan 1 week te gaan tot de opening!

 

Eurospoor2018, nog minder dan 1 week te gaan tot de opening!

 

Zoals u misschien weet slaan we volgend jaar een jaartje over en komen we na het aanstaande evenement pas weer in 2020 terug. Wie geen twee jaar op Eurospoor wil wachten doet er verstandig aan om volgend weekend Eurospoor2018 te bezoeken (9-11 nov).

 

Wat kunt u verwachten?

 Tja, het is te veel om op te noemen, daarom nemen we een kleine greep uit het aanbod. In ieder geval zijn er meer dan 50 modelbanen te bewonderen, waarvan maar liefst 21 uit het buitenland komen. Heeft u ook een haven op de modelbaan? Op Eurospoor houden we van de combinatie trein/industrie-trein/boot en dit jaar hebben we minimaal twee buitenlandse banen met dit thema.

 

 

In H0 presenteert het Modelspoor Atelier uit België een industriëel landschap met ijzerindustrie: hoogoven, cokesfabriek, staalfabriek, walserij, loodsen, ... Tussen de verschillende afdelingen is er een druk spoorverkeer. Een smalspoor bevoorraadt deze afdelingen, normaalspoor slingert zich tussen de gebouwen, met druk verkeer. U komt ogen tekort om alle uitgewerkte details te bekijken.

 

Het andere gedeelte van de baan stelt een haven voor. Deze is immers noodzakelijk voor de aanvoer van de grondstoffen en de afvoer van de afgewerkte produkten. Een drietal dokken werden gemaakt, telkens met talrijke schepen en kranen. Enkele van die schepen zijn ontstaan uit zelfbouw, andere zijn kits van bestaande merken, die aangepast werden. Er staan ook talrijke kranen van diverse fabrikanten. In deze haven zijn ook enkele andere firma’s gevestigd, zoals een huisvuilbedrijf, een kleine sloperij, ...

Doorheen dit landschap loopt een goederenspoor, waar enkele “haventreinen” door rijden. Passagiersverkeer is dan ook erg zeldzaam op deze baan.

 

Geen “groen-gras-met-koeien-en-weiden”-baan, maar een realistische industriebaan. In de baan werden tientallen eenvoudige modelbouwtrucs toegepast, die zo kunnen meegenomen worden naar huis. Aan de baan – die van achteruit bediend wordt – staan ook steeds enkele leden ter beschikking van de toeschouwer om deze technieken uit te leggen. Dit is at deze club ambieert; de bedoeling van een club en van het deelnemen aan tentoonstellingen: de hobby delen met elkaar.

De baan is gemaakt volgens HO-gelijkstroom-analoog. Veel treinfanaten beschikken immers niet over de financiël middelen om over te schakelen op digitaal. Een dergelijke baan is later echter zeer gemakkelijk om te bouwen naar digitaal.

 

IGM-Kaarst (D) met de Hafenbahn

Een andere zeer mooie baan is onlangs gereedgekomen havenbaan van de IGM Kaarst.

 Deze modelbaan toont een binnenhaven aan het eind van de jaren zestig, gemodelleerd naar het Duitse voorbeeld. De haven is het hoofdonderwerp en verschilt daardoor van veel andere modelbanen waarin havenmotieven meestal in een ondergeschikte rol worden gezien. De gebeurtenissen in de haven worden in dit tijdperk nog niet gedomineerd door de container, maar er zijn een aantal tijd-typische bedrijven en operationele punten. Naast een houthandel is er bijvoorbeeld een graanlossingsinstallatie en een scheepsladingbedrijf.

 

 

 

Op de baan is een ongewone hoeveelheid “water” gecreëerd. Dit is nauw verbonden met het landgebied aangegeven door dokken en kanalen. De spoorweg is ingebed in deze omgeving. De eenvoudige spoorlijn is slechts een deel van de actie, die wordt onderstreept door een reeks ongewoon grote gebouwen. Een groot deel van deze gebouwen is gemaakt door een aanpassing of een combinatie van kits of door volledige zelfconstructie. Een aantal van deze gebouwen zijn werkelijk bestaande gebouwen zoals de beweegbare bruggen van Emden en Lübeck, de fabriek om plantaardige oliën uit planten en vruchten te winnen zoals in de haven van neuss te vinden is en een exacte kopie van de havendienst uit de rijnhaven van Krefeld.

 

 

Het spoorbedrijf toont uitsluitend haventypisch goederenverkeer met de daarbij horende treinbewegingen. De korte goederentreinen worden door rangeerlocomotieven naar hun plaats gebracht. Dit zijn overwegend diesellocomotieven, een enkele keer dient zich ook nog een stoomloc aan of een railbus. Er vinden meestal 2 a 3 rangeerbewegingen gelijktijdig plaats. Ook de bruggen zijn beweegbaar en er is een sleepboot die langzaam door het water glijdt. Om ook bij grote toeloop van bezoekers de baan goed zichtbaar te houden, is deze aan de voorzijde gebogen.

 

Ondanks dat er doublures zijn met modelspoorbeurzen in binnen- en buitenland is de modelspoormarkt van Eurospoor minstens even groot als in andere jaren. Het is gebleken dat wij niet alleen een trouw bezoekerspubliek hebben, maar ook zijn de deelnemers trouw aan Eurospoor. Zeker nu wij volgend jaar een jaartje overslaan laten de deelnemers zich deze kans niet gelegen liggen. Op de markt mogen wij zelfs nieuwe deelnemers begroeten, bijvoorbeeld Lemato en EK-Elektronic. De plattegronden met alle deelnemers zijn overigens reeds op onze site te vinden zodat u rustig vooraf uw route kunt bepalen.

 

 

Modelspoorgroep den bosch

 

Misschien heeft u de baan “Silberbergstrecke” van de modelspoorgroep Den Bosch wel eens ergens gezien op een tentoonstelling. Vele jaren geleden konden wij deze baan ook op Eurospoor bewonderen. Het is een baan die berust op fantasie, maar is gebaseerd op een enkelsporig baantraject ergens in Duitsland in de jaren vijftig. Alles is eigenbouw. De 10-tallen huizen, stations, stationoverkapping, loodsen, de honderden bomen, de vele lantarenpalen, enzovoorts, zijn alle gebouwd met zo goedkoop mogelijke materialen. Voor de gebouwen werd onder andere (golf)karton, fineer, plamuur, latjes gezaagd van sigaren-kistjes, etcetera gebruikt. De gebouwen zijn pure fantasie of geïnspireerd door vakantiefoto’s of plaatjes uit reisgidsen. De straatverlichting bestaat uit messingbuisjes naar zelf ontworpen model gecombineerd met in de handel verkrijgbare onderdelen. Alle lantarens branden ook echt. De bomen zijn gemaakt van draad en sisaltouw volgens de bekende methodes, maar ook is bijvoorbeeld gebruik gemaakt van zeegras en takjes uit de tuin.

 

 

 

De afgelopen jaren hebben de actieve leden van Msg den bosch Silbersrecke uitgebreid en verbeterd. Deze baan heeft een L-vorm gekregen en is dus twee keer zo groot geworden met bergen rotsformaties en zelfrijdende auto’s. Er is een dorp met tientallen huizen op ooghoogte gebouwd, zodat u niet door de knieën hoeft en regelrecht de miniatuur winkelstraat in kijkt.

 

Doordat deze club meer dan 100 leden telt kan tegelijkertijd aan meerdere projecten gewerkt worden en is men instaat om op Eurospoor nóg een baan te tonen. Het is een spoor-0 (1:45) baan in aanbouw. Banen in deze schaal zijn voor organisatoren niet makkelijk te vinden omdat clubs en particulieren niet snel zullen kiezen voor deze schaal omdat het veel ruimte in beslag neemt. Alhoewel nog in opbouw, is er genoeg interessants te zien om tentoon te stellen.

 

De naam is “Van Niks naar Nul”.

 

De modelbaan met als thema “Aan de stadsrand” toont een klein kopstation, een doorgang-station en een rangeer en opstel terrein op een oppervlakte van 7,30 bij 3,00 meter. Speciaal aan de erop rijdende treinen is het T4T systeem dat een individueel rangeren met de wagons en wagens mogelijk maakt. Dit is voor spoor 0 nog nooit vertoond!!

 

 

Ook is er een zelfgebouwde unieke zwenkbrug die automatisch aangestuurd wordt, en waar een hele trein op past. De baan is technisch klaar, dat wil zeggen dat de techniek gereed is en de afwerking van de scenery nu verder gaat.

 

De bedoeling is dat u, als bezoeker van de beurs met een trein over de baan mag rijden en rangeren door middel van een tablet of smartphone, maar onder beveiliging van I-Train besturing. De baan wordt voorzien van zelf gebouwde gebouwen en bomen die de overgang van stad naar platteland weergeven. Een ondergronds schaduwstation laat meerdere treinen klaar staan om te vertrekken.

EUROSPOOR
Leo Hendriksen

logo.jpg

Huishoudelijke mededeling

 

Beste Eurospoorliefhebbers,

 

Dit jaar wordt het ons 26e achtereenvolgende jaar dat wij Eurospoor organiseren. We zijn hier in principe, inclusief voorbereidingen, al 28 jaar mee bezig (vanaf 1991). Na 28 jaar doorpezen hebben we een jaar nodig om te heroriënteren, te reorganiseren en te stroomlijnen om zaken nog beter op de rails te krijgen. Daarom is er in 2019 geen Eurospoor. Wij beseffen dat wij velen hiermee teleurstellen, maar we hebben deze beslissing genomen omdat we er van overtuigd zijn dat het voordeel voor de toekomst oplevert.

 

Nog meer reden om het aanstaande Eurospoor2018 te bezoeken, want Eurospoor2020 vindt pas over twee jaar plaats!

De exacte datum wordt nog bekendgemaakt. Houd ons via de bekende kanalen in de gaten en uiteraard blijft u van ons horen.

 

Met vriendelijke groet,

EUROSPOOR

Leo en Chitra Hendriksen


Hoyers-2-kl.jpg

Grootste graafmachine ter wereld in model

Weet u wat de grootste en zwaarste machines ter wereld zijn? Het zijn de graafmachines waarmee bruinkool wordt ontgonnen. Zij kunnen elke dag net zoveel werk verzetten als 40.000 werknemers. O.a. In voormalig Oostduitsland wordt met deze machines gewerkt. Modelleisenbahnclub Hoyerswerda uit die regio heeft een modelbaan gebouwd rondom zo'n machine in model. Het is bijzonder en dat willen wij natuurlijk wel zien en daarom zijn zij deelnemer aan Eurospoor2018 (9 t/m 11 november - Jaarbeurs Utrecht). Wij hebben voor u weer wat artikeltjes rondom deze modelbaan en nog enkele andere van de meer dan 50 deelnemende modelbanen. Nog 4 weekjes, dan gaan we los.

 

Klik op onderstaande foto voor de artikelen:

 


De Niggende Saligheyd van Hugo Baart

 

 

 

                                                                                                                                          

De Niggende Saligheyd - Hugo Baart

Hugo Baart heeft met zijn jongste creatie 'De Niggende Saligheyd' weer een meesterwerkje neergezet. Acht dorpen in zijn woonomgeving, de Brabantse Kempen, zijn echt en Hugo voegde er een fantasiedorp aan toe, de negende (Niggende). Hij liet zijn fantasie de vrije loop, maar voorwaarde was wel dat alle componenten een logisch geheel vormen. Te zien op Eurospoor2018.

 

Om het hele artikel omtrent deze feeërieke baan te lezen kunt u op onderstaande afbeeldingen klikken:

 

1e Gedeelte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   2e Gedeelte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Naamloos-1.jpg

"Saaletal", Modelleisenbahnverein "Friedrich List" Leipzig e.V.

N-spoor (schaal 1:160)

 

Kent u de modelbaan Bad Clausthal nog uit Eurospoor2012? Een H0 baan van de Duitse modelspoorclub Friedrich List e.V. Deze club is zeer actief, maar hun modelbanen zijn overwegend op shows in Leipzig en Dresden te bewonderen. Gelukkig hebben wij goede contacten met deze club zodat wij op Eurospoor ook van hun kunsten kunnen genieten! De gemiddelde modelspoormodule is vaak slechts 60 cm breed, maar dat kennen ze niet bij Friedrich List. Hun nieuwste 12 meter lange modulebaan is een trotse 1,50 m breed en als je dan ook nog in spoor N bouwt krijg je een landschappelijk scenario met een geweldige diepte. Toen we deze baan voor het eerst zagen wisten we binnen twee minuten dat we dit aan u op Eurospoor wilden laten zien. En op het aankomende Eurospoor2018 zal Friedrich List met 'Saaletal' dan ook van de partij zijn.

 

 

Kijk eens naar de groepjes bomen. Belangrijk is de “natuurlijke” plaatsing van de elementen en daarvoor is het aan te raden om eens een blik in de natuur om ons heen te werpen. Planten groeien niet volgens een geometrisch plan. Belangrijk is het plaatsen in groepen, waarbij de afstanden en hoogtes variëren. Bomen die alleen staan mogen best (veel) groter zijn en groeien vaak boven de daken van huizen uit. Maak eerst een proefopstelling voor de bomen vastgelijmd worden. Zo ontstaat een geloofwaardige vegetatie die bestaat uit loof- en naadbomen, struiken en bodembedekkers.

 

 

Zie eens hoe de achtergrond goed aansluit bij het landschap, dat niet overladen is met rails, de loop van de rivier en de weg. En hoe de trein een welhaast 'natuurlijk' onderdeel van het landschap is geworden. Je kunt zo zien dat hier ervaren bouwers aan het werk zijn die de werkelijke omgeving goed bestudeerd hebben.
Moeten we hebben! Uitgenodigd en afgevinkt! Gaan we zien!


mastrou-2.jpg

'Le Mastrou', Club Ferroviaire Grangeois (F)

 

 

 

Le Mastrou

 

De spoorweg van Vivarais, ook wel Mastrou of Trein van de Ardèche genoemd, is een toeristische meterspoorlijn met een lengte van 33 kilometer. Deze rijdt van Lamastre tot Saint-Jean-de-Muzols en slingert zich door de kloven en groene vallei van de rivier de Doux, een beschermd gebied met vergezichten die niet via de weg toegankelijk zijn. Wie zich op het platform van de eerste wagen begeeft, kan de cabine zien en het werk van de machinisten aanschouwen. De dienst wordt verzorgd door een zestal Mallet stoomlocomotieven (bouwjaar 1902 en 1932), die op de lijst van historische monumenten staan en zich alle in de collectie bevinden. De lijn werd vanwege economische redenen gebouwd in 1886. Meer dan duizend arbeiders gewapend met schoppen, pikhouwelen en dynamiet bouwden 20 kilometer keermuren, metselwerkviaducten en een tunnel slechts met behulp van ezels en mankracht. Op Eurospoor kunt u deze lijn in miniatuur zien. Uit Frankrijk komt club Grangeois en toont u in H0m (1:87) een groot gedeelte van deze spectaculaire spoorlijn. We kunnen in model de Caesar-brug, camping Douce Plage, de dam, het viaduct in bocht Troy, Mordane en zijn tunnel, de Etroits en vele andere prachtige landschappen bewonderen.


Bimmelbahner-4-kl.jpg

De Bimmelbahner, romantiek uit Sachsen

"De Bimmelbahner" zijn de bouwers van een enorme Sachsische modulebaan met een lengte van minimaal 25 meter. Het enkelsporige trajekt slingert door een romantisch modellandschap en doet ondertussen verschillende haltes aan. De route voert over kleine beekjes, door wouden en langs vakwerkhuizen. Het rollende materiaal op de baan en de gebruikte motieven maken duidelijk dat de bouwers zich qua thema op de DDR en Epoche III (1949-1970) gericht hebben. In die periode werd er nog met stoom gereden. Een blikvanger is de brug over het dal, die volledig eigenbouw is. Maar ook vele andere liefdevol ontworpen details tonen de hoge kwaliteit van deze Hoe (1:87) smalspoorbaan.

 


"Braunkohle aus der Lausitz“, MEC Hoyerswerda (D)

 

 

Bruinkoolgraafmachines behoren tot de grootste voertuigen ter wereld. Ze zijn gewend om bruinkool te ontginnen en kunnen dagelijks tot 240.000 ton steenkool uit de grond halen. Het zijn de grootste en zwaarste machines ter wereld. Meer dan 200 meter lang, bijna 50 meter breed, bijna 100 meter hoog en een gewicht van meer dan 13.500 ton. Met hun enorme kracht kunnen ze elke dag zoveel bruinkool als 40.000 werknemers baggeren en zijn ze daarom zeer winstgevend, ondanks hun hoge aanschaf- en exploitatiekosten. In schaal 1:120 toont de (Oost)Duitse club Hoyerswerda u de machines en het graaf- en laadverloop van het grote voorbeeld. Daarbij zijn de speciale seinen en bijzondere voertuigen niet vergeten.

 


Amerikaanse Modelbanen op Eurospoor2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prospect Point, High Wycombe & District MRS (UK)

 

Aan het begin van de vorige eeuw bestonden er in de Verenigde Staten talloze bos- en mijnbanen. Deze smalspoorlijntjes bestonden uit zelfgebouwd en zeer gevariëerd materiaal dat op vaak provisorisch aangelegde rails door de enorme wouden voortsjokte met een sleep goederenwagons gevuld met houtblokken erachter. Een boeiend thema onder modelbouwers is de door mens en machine verrichte zware arbeid in de uitgestrekte wouden, waarbij bomen worden omgezaagd en stoomlocs de stammen (logs) puffend en zig-zag-gend naar beneden brachten. De bouwers van "Prospect Point" lieten zich inspireren ddoor de situatie zoals die zich afspeelde in de heuvels bij Montana in het late stoomtijdperk. Om meer diepte te verkrijgen werd deze modelbaan in L-vorm gebouwd (zie afbeelding).

 

De Sodumb & Gamorrah Ming and Navigation Co. - Leo Bettonviel (NL)

 

De S&G MN Co. is een niet al te getrouwe weergave van wat in werkelijkheid plaatsvond in de twintiger en dertiger jaren van de vorige eeuw op Vancouver Island, aan de westkust van Canada. In de bergen van dit grote eiland werd in die tijd erts gevonden, variërend van zilver tot sporen van goud. Van alles geen grote hoeveelheden, maar net voldoende voor een obscuur spoorlijntje in normaal spoor van de mijnen naar de kust, alwaar het kon worden verscheept voor verdere bewerking.

 

 

 

In de “Narrow Gauge & Short line Gazette”, een modelspoorblad voor liefhebbers van smalspoor en korte lijntjes kwam ik in het juli/augustus nummer van 1984 een artikel tegen over de Lenora and Mount Sicker Railway. Dus dat moest het worden. Een spoorlijntje langs de China Creek richting haven. Zoals bij veel bergbanen wringt het spoor zich, waar mogelijk langs natuurlijke wegen, in bochten door de bergdalen. Er blijken nog veel obstakels te bestaan die het noodzakelijk maken de nodige tunnels aan te leggen.

 

Van de betrekkelijk gematigde temperaturen aan de kust tot diep in het gebergte, waar de sneeuw soms meters hoog kan liggen, moeten de locomotieven bestand zijn tegen alle mogelijke condities en hindernissen onderweg. De ertswagens eisen veel van de kleine locs op de steile hellingen en in de scherpe bochten langs de riviertjes. Daarom wordt gebruik gemaakt van zogenoemde cardanisch aangedreven locomotieven.

 

Hun overbrenging geschiedt door middel van tandwielen op de draaistellen waardoor veel grip wordt verkregen, ook in de bochten. Shay's, Heislers en Climaxen hebben het hier voor het zeggen. Het zijn de terreinwagens van het spoor. Van de voormalige bewoners van Vancouver Island is niet veel terug te vinden. Maar één kenmerkend ding is er wel. De Totempaal! Van die prachtige kunstvoorwerpen zijn er vandaag de dag nog vele bewaard gebleven en overal op het eiland te vinden. Ook op de baan valt met wat zoekwerk een groepje totempalen te ontdekken.

 

 

 

 


Eurospoorfolder 2018 gereed!

De nieuwe folder van Eurospoor2018 is uit en wordt al op diverse plaatsen verspreid. Vorig jaar vierden we ons 25e Eurospoor evenement en derhalve zijn wij nu op weg naar de kaap van de 30e editie. Dit jaar leggen we de nadruk nog meer dan anders op buitenlandse modelbanen. We willen u blijven verwonderen en verbazen met hetgeen nog niet eerder gezien is. Noteert u alvast de data in uw agenda?

 

Een van de topmodelbanen is 'Midford', een al lang gesloten station van de Somerset & Dorset Joint Railway in Zuid Engeland. Centerpunt is de prachtige Romeins aandoende brug met acht bogen. Bij deze, nog bestaande, ongebruikelijke 'brug over een brug'-constructie kruisten twee spoorlijnen over elkaar een rivierdal. Een prachtig inspiratie voor de thuisbaan niet? Must see!

 

Binnenin de folder vindt u alvast een voorproefje van enkele van de meer dan 50 deelnemende modelbanen. Wilt u alvast de folder inkijken of downloaden? Dat kan.

 

Klikt u hier voor de buitenzijde van de folder en:

hier voor de binnenzijde van de folder.

 

Houdt u de website in de gaten voor meer informatie over het komende evenement.​


13316887_1039071876147664_4491009915957636384_o.jpg

Dioramawedstrijd A4

dioramawinnaar2.jpg

 

Na het succes vorig jaar van de dioramawedstrijd met 24 deelnemers heeft de stichting Modelspoorwijzer zich sterk gemaakt om in samenwerking met het modelspoortijdschrift Railhobby en Eurospoor ook voor 2018 een dioramawedstrijd uit te schrijven.

 

Links ziet u het diorama van Peter Seuren dat enkele jaren geleden de 1e prijs in de wacht sleepte bij zowel de publieks- als de vakjury. Voor 2018 is de inschrijving geopend. We rekenen erop dat ook dit jaar weer vele juweeltjes bewonderd kunnen worden. De opdracht is dat het diorama niet groter mag zijn dan A4 formaat. Simpel en eenvoudig onder het motto: "Niet te groot, niet te klein. Op een A4-tje moet het te bouwen zijn"! Op de beurs zal diorama 3 dagen lang tentoongesteld worden en vindt zondagmiddag de prijsuitreiking plaats.

Inschrijven kan HIER.

 

IMG_4950.jpg IMG_4964.jpg

 


LokLoodjesThomasPercy.JPG

Bouwen van locloods en seinpaal bij Railclub Utrecht met kinderen

 

Dit jaar heeft Railclub Utrecht een bouwplaat ontwikkeld waaruit met eenvoudige materialen een locomotiefloods gebouwd kan worden.

 

Verdeeld over de dag kunnen kinderen in groepen aanzitten en onder begeleiding van leden van Railclub Utrecht stapsgewijs de loods bouwen. het eindresultaat kan meegenomen worden.

 

LokLoodsMetThomas.JPG

 

 

 

 

Vanaf 12 jaar kunnen een aantal kinderen ook een seinpaal bouwen, die op de baan thuis kan worden gebruikt.

 

 


Eurospoor Express met modelspoorclub Venlo

 

 Najaarsnummer 2018 is uit!

De EUROSPOOR EXPRESS, is ons gratis magazine met informatie omtrent Eurospoor en modelspoor. Een extra dik en gratis nummer met veel informatie over het komende evenement. lk nummer bestaat uit minimaal 16 pagina's in kleur met informatie en foto's omtrent Eurospoor en modelspoor in het algemeen. Uiteraard komt een greep van de diverse buitenlandse clubs aan bod, maar ook zijn er twee pagina's gewijd aan Modelbaanvereniging Zuid-Limburg, die ook op het aanstaande evenement acte de presence zal geven.
Dit artikel hebben wij voor u online beschikbaar gemaakt en als u op onderstaande afbeelding klikt kunt u het lezen.

Wilt u meer weten of meer artikelen lezen? Klik dan gelijk door via deze link naar de eigen website van ons Eurospoor Express Magazine. Hier vindt u ook de adressen waar u het blad gratis kunt verkrijgen.

 

WWW.EUROSPOOREXPRESS.NL

 

 

 

Klik op het onderstaande afbeelding om over Modelbaanvereniging Zuid-Limburg te lezen
 


Het product is toegevoegd aan uw winkelwagen.

< verder winkelen naar winkelwagen >