IMG_6773-crop.jpg

- info over Eurospoor


13316887_1039071876147664_4491009915957636384_o.jpg

Dioramawedstrijd A4

dioramawinnaar2.jpg

 

Na het succes vorig jaar van de dioramawedstrijd met 24 deelnemers heeft de stichting Modelspoorwijzer zich sterk gemaakt om in samenwerking met het modelspoortijdschrift Railhobby en Eurospoor ook voor 2017 een dioramawedstrijd uit te schrijven.

 

Links ziet u het diorama van Peter Seuren dat enkele jaren geleden de 1e prijs in de wacht sleepte bij zowel de publieks- als de vakjury. Voor 2017 is de inschrijving geopend. We rekenen erop dat ook dit jaar weer vele juweeltjes bewonderd kunnen worden. De opdracht is dat het diorama niet groter mag zijn dan A4 formaat. Simpel en eenvoudig onder het motto: "Niet te groot, niet te klein. Op een A4-tje moet het te bouwen zijn"! Op de beurs zal diorama 3 dagen lang tentoongesteld worden en vindt zondagmiddag de prijsuitreiking plaats.

Inschrijven kan HIER.

 

IMG_4950.jpg IMG_4964.jpg

 


Voorjaarsnummer Eurospoor Express is uit!

 

frontfoto van het Eurospoor Express Magazine, nummer 32Voorjaarsnummer 2017 is uit!

De EUROSPOOR EXPRESS, is ons gratis magazine met informatie omtrent Eurospoor en modelspoor. Elk nummer bestaat uit minimaal 16 pagina's in kleur met informatie en foto's omtrent Eurospoor en modelspoor in het algemeen.


Met dit magazine willen wij van Eurospoor een bijdrage leveren om de aandacht voor de modelspoorhobby te vergroten. De perioden van verschijning zijn januari, mei en september. Door de grote belangstelling voor dit gratis magazine is de oplage inmiddels gegroeid naar 15.000 exemplaren per editie.


Wilt u meer weten? Klik dan gelijk door via onderstaande link naar de eigen website van ons Eurospoor Express Magazine. Hier vindt u ook de adressen waar u het blad gratis kunt verkrijgen.

WWW.EUROSPOOREXPRESS.NL

P1020999.JPG

Uitslag en foto's dioramawedstrijd Eurospoor 2016

 

Hier vindt u de uitslag van de dioramawedstrijd.

Hier vindt u alle deelnemende diorama's op een rijtje.

 


Kruidvat-Treinkaartjes-actie.jpg

Goedkoop met de NS naar Eurospoor

Vanaf dinsdag 27 september verkoopt Kruidvat weer goedkope treinkaartjes! Het gaat om een NS-dagkaart die één dag te gebruiken is in het weekend (dus niet op de vrijdag). Kruidvat verkoopt de treinkaartjes net als voorgaande keren voor € 13,99 per stuk. Ze zijn te gebruiken t/m 1 januari 2017. 

 

Wie een Kruidvat Voordeelkaart heeft kan met 150 punten het treinkaartje zelfs voor 12,49 euro kopen. De spaarpunten zijn alleen via de winkel in te wisselen. De dagkaart is vanaf dinsdag 27 september ook online verkrijgbaar. De treinreis moet plaats vinden voor of op 1 januari 2017.

 

Mocht het kaartje uitverkocht zijn, kunt u altijd nog even wachten om te kijken of de andere ketens volgen (Hema, Blokker, Albert Heijn).

 

Hier kunt u de aanbiedingen bijhouden.


Uniek bli2k.jpg

Win een unieke museumswagen op Eurospoor2016

 

Op Eurospoor staan dit jaar ook vijf vitrines van het Nationaal Modelspoor Museum uit Sneek. Elke vitrine heeft een eigen thema. Zo is er een vitrine met alleen maar stoomlocomotieven, blikken treinen, historische foto’s, spoorse attributen, kranen en ongevallentrein. Alles uit de grootste collectie van Europa. In elke vitrine staat een letter die samen een woord vormen. Mail het woord voor 15 november naar museum@modelspoormuseum.nl en maak kans op een unieke museumwagen.

 

Gigantische collectie

Het Nationaal Modelspoor Museum in Sneek heeft in ruim dertig jaar de grootste collectie modeltreinen van Europa opgebouwd. In het oude gerestaureerde station van Sneek is niet alleen een groot gedeelte van de collectie te zien, maar draaien ook talloze treintjes hun rondjes. Voor de liefhebbers zijn er fraaie staaltjes van modelbouw te bewonderen. En voor kinderen is er een speelhoek waar ze banen kunnen bouwen, met een fiets een trein kunnen laten rijden of zelf machinist zijn op een hoge snelheids trein. Het museum is makkelijk per auto, trein en bus bereikbaar. Kijk op www.modelspoormuseum.nl voor de actuele exposities en openingstijden.


IMG_3661[1].jpg

"Scherpenheuvel" van Modelspoorclub De Kempen

scherpenheuvel-zichem_42_20150531_2062463808.jpgVele clubs bouwen modulebanen om zowel ‘buitenshuis’als in de clubruimte te kunnen rijden. Ook is het makkelijker om de baan te testen als deze in z’n geheelopgesteld staat. Dit geldt ook voor een van de Belgische inzendingen, genaamd Scherpenheuvel. Met zijn 16 meter is dit de grootste lengte waarmee de baan nog in het clubhuis opgesteld kon worden. Halverwege de lijn Leuven en Hasselt ligt het station van Zichem waarvandaan de lijn aftakt naar Scherpenheuvel. Dit lijntje was met haar 4 kilometer lengte de kortste spoorlijn voor reizigersvervoer in België, en eindigde in het kopstation van Scherpenheuvel en diende als voorbeeld voor de modulebaan van Modelspoorclub De Kempen. Het blad Modelspoor Magazine heeft er een reportage over geschreven en ons toestemming gegeven voor publicatie. Klikt u hier voor het artikel.

scherpenheuvel-zichem_19_20150531_1140877888.jpg

 


Farkham ©Chris Nevard-Model Rail pic2.jpg

Farkham, Industriegebied in the Midlands op z'n retour

Farkham ©Chris Nevard-Model Rail pic3.jpg

Het concept achter Farkham was om de atmosfeer van een voorstedelijk (rail)gebied te vangen. Getracht is om de treinen iets aan het zicht te onttrekken door gebouwen en bomen op het voorgedeelte van de baan te plaatsen. De treinen zijn daardoor niet constant in beeld waardoor de kijker gestimu-leerd wordt de gehele baan te bekijken.

 

 

Het rangeerterrein is uitgebeeld in een vervallen, maar nog functionerende staat. Dit is de situatie waarin een aantal goederenstations zich tegen het einde van de 80-er, begin 90-er jaren in de Midlands bevonden. Tenslotte zijn om een realistisch beeld te verkrijgen en alles optisch goed bij elkaar te doen passen, alle items in verschillende verweringstoestanden geweathered. De meeste gebouwen en rollend materieel op deze modelbaan zijn gemaakt van waardeloze materialen en gedetailleerd, overgeschilderd en geweathered.


foto.jpg

"Kijken, spelen, leren ... en maken"

In samenwerking met de Eindhovense Modelbouw Vereniging (EMV), Architectuur-lessen, en het Permanent Future Lab, heeft Stichting Best Onderwijs een pilot-scholenproject uitgevoerd onder de titel "Kijken, spelen, leren ... en maken", waarbij leerlingen van vier bovenbouwgroepen (11 en 12 jaar) op een innovatieve, integrale en creatieve manier kennis hebben gemaakt nieuwe technologie. Aan het project hebben zo’n 140 kinderen deelgenomen.

 

IMG_2843.JPG

 

De kinderen hebben een miniatuurstad ontworpen op de schaal 1:87 met echt rijdende treinen en auto’s. En vervolgens deze steden daadwerkelijk gemaakt. Van idee, concept, ontwerp, plan en realisatie. Een belangrijk uitgangspunt van het pilotprogramma was het centraal stellen van de kerndoelen die het basisonderwijs beoogt te bereiken. Een centrale plaats wordt daarbij ingenomen door onderwijs in taal, rekenen en wereldoriëntatie. Het pilotprogramma werd gekenmerkt door een integrale onderwijsaanpak, waarbij naast aandacht voor de kerndoelen ook ruimte was voor het ontwikkelen van de “vaardigheden van de 21e eeuw” t.w.: communicatie, samenwerken, ICT-geletterdheid, creativiteit, kritisch denken, probleem oplosvaardigheden en sociale en/of culturele vaardigheden.

 

Het bijzondere aspect was dat modelbouw werd ingezet als leermiddel. Dit bood een rijke leeromgeving waarbij naast hetgeen hierboven genoemd werd, ook gewerkt werd aan het ontwikkelen van enkele STEM skills [1]): 2D en 3D tekenen met een computer, en het introduceren van technieken als lasersnijden, 3D printen en het gebruik van elektronica en microcontrollers (Arduino).

 

Het project is succesvol afgesloten. De gehanteerde methoden & technieken zijn binnenkort beschikbaar voor onderwijsinstellingen. Op 28, 29 en 30 oktober zijn de kijkkasten met de miniatuursteden te bewonderen in Utrecht op Eurospoor 2016 en kunt u uitgebreid kennismaken met de bouwers en ontwikkelaars.

 

Hans van de Burgt Programmamanager

 

[1] Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Science,_technology,_engineering,_and_mathematics


NE Corridor the PRR Racetrack

img0045m-1.jpg

Een goederentrein getrokken door een van de beroemde en krachtige GG1 locomotieven

 

Amerika heeft zijn forensensteden waar een grote bedrijvigheid heerst. Elmar Haug en zijn Team namen poolshoogte in US in de staten New York, New Yersey en Pennsylvania en lieten zich inspireren door de dichte bebouwing en wirwar van fabriekscomplexen, kantoren, woonbebouwing en verkeerswegen. Het resulteerde in 'Gladstone', de naam van het forensenstation op hun Amerikaanse modelbaan.

 

Uitgebeeld wordt de zogenaamde 'North-East-Corridor' in de USA. Het is het geëlectrificeerde baangedeelte tussen de steden New York en Philadelphia. Dit is een bijzonderheid omdat dit een van de weinige trajecten is, die geëlectrificeerd is. Hier werden toendertijd de beroemde GG1 locs ingezet. Op veel plaatsen is de baan 4-sporig en bijna overal 3-sporig. De enige 2-sporige gedeel-tes beperken zich tot de bruggen en de Hudsontunnel als toerit tot Nieuw York Penn station. In 1935 al werd het trajekt geschikt gemaakt voor snelheden van 100 mijl per uur. In het eerste jaar van de electrificering reden toendertijd al per dag 640 treinen. Tegenwoordig zijn snelheden tot 160 mp/h mogelijk. Er zijn geen gelijkvloerse kruisingen meer.

 

De uitgebeelde periode is de tijd tussen 1976 en 1981 waar de GG1 locs in diverse kleuren voor Personen en goederentreinen ingezet werden. Treinstellen zorgen voor het forensenverkeer. Op deze baan ontvangen de locs precies zoals in de werkelijkheid ook hun stroom vanaf de bovenleiding. Er zijn maar zeer weinig Amerikaanse modelbanen waar dit gebeurt.

 

De vele details en geweatherde locomotieven maken deze baan zeer bezienswaardig, ook voor wie niet direct in de Amerikaanse spoorwegen geïnteresseerd is.

 

IMG_49350017m.jpg

       Onderhoudswerkplaats Wilmington


2.jpg

Hanns Possner – Rumaenische Waldbahn

Tegen het einde vandd de 19e eeuw werden in de rijke bossen van Roemenië in de Oostelijke Carpaten diverse smalspoorlijntjes gebouwd ten behoeve van de houtwinning. Om daarbij een hoogteverschil van 327 meter te overwinnen construeerde men een unieke kabelbaan die louter op zwaartekracht werkte, waarbij beladen afdalende wagons op een platform lege wagons van een tegemoetkomend platform naar boven stuurden. De kabelbaan is 1236 meter lang.

1.jpgHet lagere gedeelte verbond het systeem met een meubelfabriek en er was de mogelijkheid om goederen over te slaan naar standaardspoor. Het bovengedeelte liep via allerlei zijlijntjes tot zo’n 20 km verder door in de wouden. Het eerste gedeelte van dit systeem opende in 1892 van Covasna naar de Valea of Fairies (Sprookjesvallei) en was de eerste woudspoorweg in Roemenie die gebruik maakte van stoomlocomotieven.

 

De onderhouds- en reparatiewerkplaatsen bevonden zich allemaal op het bovengedeelte (Commandau) waardoor zo nu en dan zelfs kleine locomotieven via het platform naar boven gebracht moesten worden. Hier bevond zich ook een zaagmolen en station.

 

In de 70-er jaren werden veel van de kleinere lijntjes gesloten als gevolg van overstromingen en landverschuivingen en in de 90-er jaren werkten er nog maar 2 locomotieven. 1 Reed tussen de wouden en de kabelbaan terwijl in het lagere gedeelte een andere locomotief rangeerwerk verrichten en gezaagd hout ophaalde bij de kabelbaan. Toen de bossen geprivatiseerd werden, werd er meer en meer gebruik gemaakt van vrachtwagens rijdende in Oostwaartse richting zodat de kalbelbaan minder in gebruik was. De staat van rails en locomotieven liep terug. Grote schade aan de kalbebaan werd veroorzaakt in 1996 door een bosbrand, maar deze werd herbouwd. Desondanks liep de hoeveelheid werk terug tot er nog maar een paar treinen per week reden en de zaagmolen gesloten werd. In 2002 werd er door de lokale authoriteiten en spoorweg enthousiastelingen een stichting opgericht om de spoorlijn weer in zijn oude staat te herstellen om zodoende het toerisme op gang te brengen en tegelijkertijd het hoofd te bieden aan werkeloosheid. In mei 2004 reed de eerste trein weer en wisten zij de zaagmolen weer te heropenen en planken te produceren.

 

Toen professioneel modelbouwer Hans Poschner eind 90-er jaren de kabelbaan zag, stond voor hem vast dat hij dit in in miniatuur zou nabouwen en tentoonstellen. Gewapend met videocamera, fototoestel, meetlint en notietieblok nam hij alle gegevens op. Hij kreeg zelfs de mogelijkheid om een rit naar het berstation mee te maken. Op grond van alle gegevens bouwde hij in schaal 1:43 (Oe) de kabelbaan, een gedeelte van de wouden boven en het grondstation met sporen na. Op Eurospoor2016 krijgt u het resultaat te zien.

 

 

IMG_3819-2.jpg

 

 


LokLoodjesThomasPercy.JPG

Bouwen van locloods bij Railclub Utrecht met kinderen

 

 

LokLoodsMetThomas.JPG

Dit jaar heeft Railclub Utrecht een bouwplaat ontwikkeld waaruit met eenvoudige materialen een locomotiefloods gebouwd kan worden.

 

Verdeeld over de dag kunnen kinderen in groepen aanzitten en onder begeleiding van leden van Railclub Utrecht stapsgewijs de loods bouwen. het eindresultaat kan meegenomen worden.

 

 

 


21-M3-fertig-006-kl.jpg

Hans Hirblinger (D) - Woudbanen in de Verenigde Staten

 

Aan het begin van de vorige eeuw bestonden er in de verenigde staten talloze bos- en mijnbanen. Deze smalspoorlijntjes bestonden uit zelfgebouwd en zeer gevariëerd materiaal dat op de vaak provisorisch aangelegde rails door de enorme wouden voortsjokte met een sleep goederenwagons gevuld met houtblokken erachter. Voor modelbouwers is deze 'romantiek'een bron van inspiratie en daarom een geliefd thema.

 17-M1-Wst-fertig-007-2.jpg

 

Om de juiste sfeer in model te creëren is ook niet altijd een grote ruimte nodig, zo toont ons Hans Hirblinger op Eurospoor2016 met zijn nieuwste baan genaamd 'Bear Lake Industries'. In deze baan leeft Hans zich uit op zijn voorkeursthema's als industriële werkplaatsen, lokloodsen en havens van de Amerikaanse woudbanen in 0n30 (1:48, spoor 0 op 16 mm rails). De kijker zal zeker enthousiast raken van de tot in de kleinste details gebouwde wagonwerkplaats.

Naast de houten 'trestle' en de in reparatie zijnde praam, houdt ook het verrassende sporenplan met zijn vele tunnels en doorgangen de kijker geboeid.

 


DSCN3715-1.jpg

Mini Gremberg, Dries Reubens, België

DSCN2391-1.jpg

Veel modelbouwers kiezen het stoomtijdperk als periode voor hun modelbaan en daarom besloot Dries Reubens en om als tegenhanger een scene uit het moderne tijdperk uit te beelden. Gebouwd werd een modelversie met electrische locomotieven in schaal N van het locomotievendepot Gremberg in de buurt van Keulen.

 

Daar worden alle locomotieven na het afleveren van een goederentrein opgesteld in afwachting van de volgende rit. Door de liberalisering van het spoorverkeer is het locomotievenpark in Gremberg ook zeer kleurrijk: de rode DB-loks zijn natuurlijk in de meerderheid, maar de diverse prive-operatoren zorgen met hun locs voor afwisseling.

Belgische locs (reeks 28) worden ingezet tot Gremberg en Nederlandse locomotieven (dubbele 189'ers met automatische koppeling) worden vanaf Gremberg ingezet naar de Rotterdamse haven. Een van de uitdagingen was de zelfbouw van de rolbrug, daar de door de modelspoorfabrikanten geleverde rolbruggen niet realistisch zijn. De tweede uitdaging was om de stroomafnemers van de e-locs electrisch bedienbaar te maken: bij het voorbeeld loopt de bovenleiding immers door over de rolbrug, zodat voor men de rolbrug zijdelings verplaatst, eerst de stroomafnemer van de daarop staande e-loc dient neergelaten te worden.

 


IMG_2432-1.jpg

Landschaft aus rostigem Stahl

 

Gerd Otto, "Rostigem Stahl", Duitsland (industriebaan).

 

In tegenstelling tot vele anderen die zich bezighouden met replica's in miniatuur schaal, creëert Gerd Otto geen idyllische berglandschappen met romantische spoorwegen. De 45-jarige bouwt industriële scènes.

 

P1030574-1.jpgDe inspiratie voor de modelbaan komt van een staalfabriek, zoals deze nog steeds in het Ruhrgebied voorkomt. "Door mijn fascinatie voor goederentreinen kwam ik op fabrieks-complexen. Hun architectuur, vormen en kleuren dat wil ik precies nabouwen." Gerd verzamelt daarvoor alle mogelijke wegwerp-materialen (hout, karton, piepschuim, kabels, deksels, enz.) die hij gebruikt om onderdelen voor zijn fabriek van te maken.

 

De perfecte kleuren en veroudering mogen natuurlijk niet ontbreken want dat zorgt voor het realistische effect. Hij heeft een speciaal procedee ont-wikkeld waarmee hij van plastic onderdelen "roestig staal" kan maken. De onderdelen worden in een kom gelegd. Daarna worden ze besproeid met verschillende kleuren of pigmenten bewerkt. "Buiten dat moet er nog wat geschaafd krijt in". Otto noemde enkele bestanddelen van zijn 'geheime' ouderdoms recept. Als dan de hele zaak naar behoren wordt gemengd en dus krijgen de karakteristieke industriële patina. Het resultaat is behoorlijk indrukwekkend.

 

Op zijn modelcomplex wordt het winnen van de ruwijzerproductie en de verdere verwerking tot staal getoond. Het maken van platen, ruwijzer-staven en het walsen van de platen tot de zogenaamde COILS valt eveneens te zien. Opslagplaatsen en het transport van halffabrikaten zijn eveneens uitgebeeld.

 

 Er is een hoogoven, sinterfabriek, gieterij, zuiveringsinstallatie, het gieten in strengen, oxystaalfabriek (het blazen van zuurstof) en een walserij evenals een aantal schoorstenen en diverse kranen. De lichteffecten, rook, lawaai en forensentreinen bregen het complex tot leven. De kijker waant zich in de wereld van de zware industrie.


Eurospoorfolder 2016 gereed!

voorzijde folder.jpgDe nieuwe folder van Eurospoor2016 is vers van de pers. Traditiegetrouw beginnen we de verspreiding in Dortmund half april en daarna zal de folder op diverse beurzen en evenementen te vinden zijn. De voorpagina van de folder bevat een prachtige foto van Chris Nevard van de Engelse modelbaan Farkham.

 

Deze modelbaan zal ook op Eurospoor2016 te zien zijn. Binnenin de folder zijn nog meer foto's van enkele deelnemende modelbanen. Wilt u alvast de folder inkijken of downloaden? Dat kan. Klikt u op: buitenzijde folder of binnenzijde folder.

 

Tot ziens op Eurospoor2016!


straatbeeld-1.jpg

Club Linie 11 – Freunde der Bremer Strassenbahn e.V.

In geschriften uit de Middeleeuwen wordt voor het eerst melding gemaakt van een gemeenschap genaamd “Gropelinum” dat aan de drassige oevers van de rivier de Weyche ontstond. Hieruit ontstond later het bisdom Gröplin. Dankzij zijn goede ligging groeit Gröplin uit tot een belangrijke handelsstad en wordt een welvarende stad getuige de rijke handelhuizen en het prachtige oude raadhuis. Graaf Agolbert laat in 1652 de eerste houten brug over de Weyche en de residentie Michelhausen bouwen. Halverwege de 20e eeuw is Gröplin al een echte grote stad geworden en trekt ook industrie aan.

Rondom Michelhausen ontstaat het stadscentrum met de kerk, theater en de grote brouwerij (Wie heeft er niet gehoord van het bekende “Michelbräu”?) en later de gasfabriek , ‘Brunowerke’ en een electriciteitscentrale. Er komt een spooraansluiting en voor het vervoer in de stad wordt door private ondernemers de paardetram ontwikkeld. Omdat deze ondernemers elkaar te vuur en te zwaard bestreden en niet elkaars sporen ter beschikking wilden stellen kocht de gemeente uitendelijk in het belang van de stad de paardentrams op. En nadat op 15 maart 1894 de electriciteitscentrale (GEWAG) geopend werd, werd de paardentram vervangen door de electrische tram.

 

Gröpli is sindsdien uitgegroeid tot een moderne eenentwintigste eeuwse stad met een uitgebreid tramnet, ziekenhuis, industrie, tentoonstellingsgebouwen, winkelcentra en een groot tramdepot. Om de stad en werkende trams te zien hoeft u niet naar Duitsland te gaan, maar kunt u deze gewoon op Eurospoor2016 bewonderen. De miniatuurstad is inmiddels 17 meter lang. De trams rijden volgend dienstregeling.

 

winkelcentrum-1.jpg

linie 111.jpg

Klikken voor vergroting


5.jpg

"De Kempen", Modelspoorgroep Valkenswaard

 

 

7.jpg

 

Een van de Nederlandse deelnemers aan Eurospoor2016 is Modelspoorgroep Valkenswaard met hun modelbaan 'De 'Kempen'. Uitgebeeld wordt een landschap zoals dat in de jaren 50-70 van de vorige eeuw zou hebben kunnen bestaan in de streek ten zuiden van Eindhoven tot aan de Belgische grens, het stroomgebied van Dommel en Tongelreep.

 

Markante punten zijn de Dommelsche Watermolen en bierbrouwerij, de spoorbrug van Veghel, de molen van Bergeijk en de melkfabriek van Hoogeloon.

 

Het rijdend materieel bestaat allemaal uit NS modellen uit het juiste tijdperk en NMBS modellen, die soms de Nederlands- Belgische grens passeerden. Onder de baan is veel aandacht besteed aan een volledig digitale aansturing.

 

Klikt u hier voor meer info en beelden.

 



Het product is toegevoegd aan uw winkelwagen.

< verder winkelen naar winkelwagen >